Stowarzyszenie AMAZONKI : Warszawa 02-781, ul. Roentgena 5
Nr. Konta: PKO BP V/O. W -wa 83102010550000940200166280

2009-10-01

Breast Friends Przyjaciele od Piersi. Portrety (2 października 2009 r. )


4.jpgGrono "Przyjaciół od Piersi" co roku powiększa się. Tym razem
do kampanii edukacyjnej na temat różnorodności raka piersi dołączyły Joanna Koroniewska, Krystyna Kofta, Marzena Chełminiak i Hanna Śleszyńska. Znane Polki podkreślają również ważną rolę wsparcia chorej kobiety przez najbliższych.

3.jpg2 października 2009 roku ruszyła trzecia edycja kampanii edukacyjnej "Breast Friends - Przyjaciele od Piersi". Główny przekaz akcji koncentruje się na roli bliskiej osoby, wspierającej chorą kobietę w przezwyciężaniu raka piersi. Idea ta przyświecała powstaniu "Portretów" znanych osób, które same zmagały się
z chorobą lub pełniły rolę "Przyjaciół od Piersi".

2.jpgZdjęcia ukazują różnorodność "Przyjaciół od Piersi" - przekonują, że przyjacielem chorej może stać się każdy: mąż, syn, koleżanka z pracy, Amazonka czy lekarz. Dają temu świadectwo Krystyna Kofta wraz z mężem Mirosławem i synem Wawrzyńcem, Joanna Koroniewska z Amazonką Elą Kozik, Hanna Śleszyńska z koleżanką aktorką, Jolantą Gibas-Maciejowską oraz Amazonka Ewa Grabiec z lekarzem, dr Sławomirem Mazurem. Szczególną relację, jaka łączy pacjentkę z jej przyjacielem wydobył w "Portretach" znany polski fotograf, Wojciech Wieteska.

1.jpgSzczególne znaczenie wsparcia i zrozumienia najbliższych w walce z nowotworem podkreśla Ewa Grenda, dyrektor Generalny Roche Polska - "Wiemy jak trudne jest to zadanie, ale wiemy także, jak jest szczególne; Przyjaciel daje bowiem kobiecie największy dar - poczucie bezpieczeństwa, czyli świadomość, że w walce z rakiem nie jest sama. Razem jest dużo łatwiej iść w tę długą podróż po drugie życie".

Niemniej ważna w tej podróży jest rzetelna wiedza na temat choroby i leczenia. Dlatego równoległym celem, jaki organizatorzy - Amazonki oraz firma Roche Polska,  stawiają przed kampanią, jest podnoszenie świadomości społeczeństwa na temat różnorodności raka piersi. "Istnieje wiele rodzajów nowotworu piersi, w tym HER2 dodatni i HER2 ujemny rak piersi, z których każdy rozwija się w inny sposób. Wiedza o tym, na jaki rodzaj raka choruje pacjentka, pozwala zastosować odpowiednią do danego przypadku terapię, znacznie zwiększając tym samym szansę chorej na wyleczenie i przeżycie" - zaznacza Dr Iwona Głogowska z Centrum Onkologii w Warszawie. Jak podkreśla Elżbieta Kozik, prezes Stowarzyszenia "Amazonki" Warszawa Centrum, "(?) ważne, by kobieta miała wsparcie merytoryczne ze strony bliskich. Powinni oni dbać, aby chore wiedziały o swoim raku jak najwięcej, by diagnoza była pełna, a dobrane leczenie przyniosło jak najlepsze efekty".

Kampania "Breast Friends - Przyjaciele od Piersi" od początku swojego istnienia spotyka się z bardzo dużym zainteresowaniem i odzewem społeczeństwa. Z roku na rok grono "Przyjaciół od Piersi" powiększa się, dlatego postanowiliśmy sprawdzić ilu już ma członków. Od 2 października 2009 do końca lutego 2010 roku na stronie www.HER2.pl trwać będzie ogólnopolska akcja liczenia Przyjaciół od Piersi. Przystąpić do niej może każdy kto wspierał, bądź wspiera w chorobie bliską sobie kobietę, jak również wszyscy ci, którzy chcą wyrazić swoje poparcie dla idei kampanii.

0.jpgWizytówką kampanii "Breast Friends - Przyjaciele od Piersi. Portrety" jest różowo-pomarańczowa wstążeczka - stały element każdej z edycji, symbol różnorodności nowotworów piersi. W tym roku, stała się ona inspiracją do stworzenia przez artystę rzeźbiarza, Bartłomieja Kurzeję, rzeźby, która stanęła na Placu Zamkowym w Warszawie. Przez cały październik - miesiąc walki z rakiem piersi, pomnik przypominał będzie o potrzebie zwiększania świadomości pacjentek oraz ich bliskich na temat różnorodności raka piersi, a także o potrzebie wspierania chorych kobiet w walce z nowotworem.

Każdy, kto popiera akcję może też za pośrednictwem strony internetowej www.HER2.pl zakupić koszulkę, promującą kampanię "Breast Friends - Przyjaciele od Piersi". Zdobi ją specjalnie logo "Portretów", zaprojektowane przez znanego polskiego grafika, Łukasza Szajnę. Wpływ ze sprzedaży koszulek przekazany zostanie na rzecz Amazonek.

Rak piersi
Rak piersi jest najczęściej występującym nowotworem złośliwym u kobiet. Co roku na świecie rozpoznaje się ponad 1 milion nowych przypadków raka piersi, a około 400.000 chorych na ten nowotwór umiera. Rak piersi nie jest chorobą jednorodną. Obecnie rozpoznaje się raka piersi
HER2-dodatniego
, który charakteryzuje się nadekspresją receptora HER2. Ten typ nowotworu bardzo szybko się rozwija, niewłaściwie leczony zwiększa ryzyko powstawania odległych przerzutów
i zgonu pacjentki. Inna postać tej choroby to HER2-ujemny rak piersi, którego cechą charakterystyczną jest brak nadmiernej ekspresji receptora HER2. Rak piersi HER2-ujemny dzielimy na hormonozależny, który charakteryzuje się występowaniem receptorów dla hormonów płciowych (estrogenów czy progesteronów) oraz na tzw. rak "potrójnie ujemny". To określenie odnosi się do guzów, w których nie stwierdza się zarówno ekspresji receptorów hormonalnych (ER, PgR), jak
i nadekspresji receptora HER2. Trwają prace nad określeniem obecności różnych receptorów i genów nowotworów oraz ich znaczenia dla rodzaju podawanych pacjentce terapii. Należy podkreślić, że wiedza o typie raka piersi, na jaki choruje kobieta, jest kluczowa do wyboru optymalnego leczenia.

Organizatorzy kampanii

Amazonki
Głównym organizatorem kampanii jest Stowarzyszenie "Amazonki" - Warszawa Centrum, które od wielu lat angażuje się w akcje mające na celu wsparcie psychiczne, jak i pomoc praktyczną kobietom dotkniętym rakiem piersi na terenie Warszawy i okolic.

Patronat nad tegoroczną kampanią objęła Federacja Stowarzyszeń "Amazonki", w której skład wchodzi Stowarzyszenie "Amazonki" Warszawa-Centrum. Federacja to największa w Polsce organizacja pozarządowa zrzeszająca kobiety chore na raka piersi i działająca głównie, ale nie jedynie, na rzecz tej grupy pacjentek. Skupia ponad 20 000 członkiń, zrzeszonych w ponad 170 Klubach, które wchodzą w skład 16 Unii w całej Polsce. Amazonki prowadzą liczne akcje edukacyjne dotyczące profilaktyki i leczenia raka piersi wśród społeczeństwa i pacjentek.

Roche
Grupa Roche, z siedzibą główną w Bazylei w Szwajcarii, jest liderem wśród firm zajmujących się dostarczaniem innowacyjnych rozwiązań w zakresie ochrony zdrowia. Siłą firmy są dwa współpracujące działy: farmacja i diagnostyka.
Roche, będąc największą na świecie firmą biotechnologiczną, dostarcza szeroką gamę leków stosowanych w takich dziedzinach terapeutycznych jak onkologia, wirusologia, choroby zapalne, metaboliczne oraz centralnego układu nerwowego. Firma jest również światowym liderem
w dziedzinie diagnostyki in-vitro, diagnostyki onkologicznej oraz pionierem w zakresie kompleksowej opieki diabetologicznej.
Strategia Roche koncentrująca się na medycynie personalizowanej ma na celu dążenie do dostarczania leków i systemów diagnostycznych, które przyczynią się znacząco do poprawy zdrowia, jakości życia oraz przedłużenia życia pacjentów.
W 2008 r. Grupa Roche zatrudniała ponad 80 000 pracowników na całym świecie i przeznaczyła ponad 9 mld franków szwajcarskich na inwestycje w badania i rozwój. Firma osiągnęła wartość sprzedaży na poziomie 45,6 mld franków szwajcarskich.
Firma Genentech (Stany Zjednoczone) jest częścią Grupy Roche. Ponadto koncern posiada większościowe udziały w firmie Chugai w Japonii. 

Więcej informacji o Grupie Roche można uzyskać na stronie internetowej: www.roche.com

 

Informacje dot. kampanii:

Elżbieta Kozik, Stowarzyszenie "Amazonki",
e-mail: amazonki@free.ngo.pl, tel.: 501 948 848

Krystyna Wechmann, Federacja Stowarzyszeń "Amazonki",
e-mail: amazonki@amazonki.poznan.pl, tel.: 602 324 914
Anna Żur, Roche Polska,
e-mail: anna.zur@roche.com, tel.: 501 695 148
Magdalena Staniszewska, Principle,
e-mail: magdalena.staniszewska@principle.pl, tel.: 601 927 447